LICK IT, Marije Vogelzang
Challenge the way you experience food
Nederlandstalige editie
Eerste druk, 2022
LICK IT is een gids. Een boek dat je mee op reis neemt om de magische en creatieve relatie tussen eten en onszelf te ontdekken. Het boek zit vol verhalen die je helpen om eten op nieuwe manieren te zien, interviews met mensen die eten op een andere manier onderzoeken en echte challenges die je uitdagen om anders met eten om te gaan. Kijk, een kookboek staat ook vol met challenges maar die heten recepten. Waaro.m geen boek dat je helpt om eten in een ander licht te zien. Door te doen en te experimenteren smeed je een nieuwe relatie tussen jou en je eten.
Pas op het moment dat een mens iets in zijn mond stopt kan eten voedsel worden. Dat is waar dit boek over gaat.
Wij eters hebben allemaal een creatief brein met verbeeldingskracht en dromen. We hebben behoefte aan verbinding met anderen, we worden verliefd, we zijn nieuwsgierig en voelen ons af en toe verslagen of gefrustreerd. Als we een hap nemen van voedsel stoppen we niet alleen eten in ons lijf, of hebben we een gastronomische ervaring, we zijn met ons hele wezen, ons hele leven, verbonden met eten. Ook met onze verlangens en gedachten.
Wat als eten magische krachten had? Eten is niets minder dan een magische ervaring, mensen transformeren de wereld al likkend en kauwend terwijl we allerlei substanties letterlijk in ons lijf opnemen. We reageren op wat we eten - fysiek en mentaal.
Een wilde aardbei die ergens in het bos groeit is gewoon een plant. Als hij niet wordt opgegeten, zal de vrucht van de aardbei uiteindelijk weer vergaan. Alleen als een mens besluit de aardbei in zijn mond te stoppen, wordt de aardbei menseneten.
Veel mensen denken dat eten alleen maar gaat over lekker koken, diëten of over duurzaamheid. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat eten over jou gaat. Alleen jij kan besluiten dat je die wilde aardbei plukt en in je mond stopt en het daarmee eten maakt.
Marije Vogelzang is een pionier op het gebied van 'food design' en wordt gezien als de eerste ontwerper die zich richtte op voedsel als een medium. Haar vroege werk draaide om voedselinstallaties en experimentele diners, waarmee ze experimentele restaurants in heel Nederland opende. In 2008 publiceerde ze haar eerste boek, EAT LOVE, dat de eerste 10 jaar van haar schitterende carrière besloeg.
Haar werk blijft 'food design' veranderen en uitbreiden en wordt wereldwijd erkend. Naast het geven van conferenties over haar werk over de hele wereld, was ze volgens Fast Company's Top 100 een van de meest creatieve mensen in het bedrijfsleven en was ze finalist van de World Technology Awards in de ontwerpsectie.
Marije was van 2014-2022 hoofd van de afdeling FOOD NON FOOD van de Design Academy Eindhoven. Velen beschouwen Vogelzang als een ‘Grand dame’ op het gebied van eetdesign (de Volkskrant) vanwege haar voortdurende bijdragen en innovaties op dit gebied.
LICK IT, Marije Vogelzang, nog mooi en net exemplaar
BIS Publishers, Amsterdam, 2022, eerste druk, paperback, 24,0 x 16,1 x 1,8 cm, 224 pagina's
ISBN 9789063696566
Prijs exclusief verzendkosten
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
Tip van Stip
Eat Love, Marije VogelzangTip van Stip
Food concepts by eating-designer Marije VogelzangHardcover
net exemplaar/very good copy
Eating concepts by Marije Vogelzang: her interest is in the verb “to eat.” Not only does she think deeply about what is on…€ 29,95- Broodtrommelboek, Marije Vogelzang
Hardcover
Een boek vol insprirerende broodtrommelideeën
Liefde gaat door de maag, dat weet iedereen. Dus stop je naast een boterham met pasta of pindakaas, soms wat extra's in de broodtrommel van je kind. Een briefje, of een…€ 8,95 - creATE, Chris Sanderson, Martin Raymond
Eating, Design and Future FoodFood is not just a hot topic in design and cutting edge creativity today, but also an enormous industry with changing standards and perceptions. crEATe. Eating, Design and Future Food investigates…
€ 18,95 - Luilekkerland, Onno & Charlotte Kleyn
400 jaar koken in Nederland
Hardcover
Zijn artisjokken een recente aanwinst in het groenteschap? Waarom waren er voor de 19e eeuw nauwelijks menukaarten? Waarom werd kip van heel duur opeens goedkoop?Aan de hand van de rijke…€ 21,95 - Het wezen van de smaak, Jean-Anthelme Brillat-Savarin
Hardcover
Eerste druk, april 2002
Nederlandstalige uitgave
Één van de belangrijkste teksten in de gastronomische literatuur
De vertaling is van Wina en Han Born. Zij schreven ook het voorwoord in dit boek.
De meest…€ 45,00 - De helden van het echte eten, Johanna Goyvaerts, Barbara Serulus en Mayken Craenen
Alle dagen honger
Het boek van de populaire en bekroonde foodblog Alle Dagen Honger, met 20 reportages van mensen die op een passionele manier met 'echt' eten bezig zijn. Van een koffiebrander tot duurzame vissers, van een wood…€ 24,95 - Eat Me, Victor Cheung
Appetite for Design
Product - Packaging - Art - Branding - Interior
Like new / zo goed als nieuw exemplaar
This book is in stock in our warehouse in the Netherlands and available quickly / Dit boek is op voorraad in ons…€ 45,00 Signed!
Hungry Planet, Peter Menzel and Faith D'AluisoWhat the World Eats
30 Families. 24 Countries. 600 Meals. 1 Extraordinary Book.
Foreword by Marion Nestle
Hardcover (bound in linen cover with dust jacket)
First edition, 2005
Signed by the authors
Signed by Peter Menzel and…€ 45,00- View On Colour 03
The Colour Forecasting Book
View On Colour 03
Magazine by Lidewij Edelkoort
Only some very light and hardly noticeable traces of use on the cover. Otherwise still almost in new condition.
Language: English
This magazine is in…€ 21,95 - Kokkerel, Sylvia Ernst en Joop van Meurs
Kookideeënboek met honderden recepten
Retroboek
Gebonden in harde kaft met stofomslag
Eerste druk, 1977
Nog in uitzonderlijke mooie staat (voor een boek van bijna 50 jaar oud)! Slechts enkele (zeer) lichte gebruikssporen aan…€ 28,95