-46%
De infantiele consument, Benjamin Barber
Hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt
Er wordt veel meer geproduceerd dan nodig is. En we kopen veel meer dan we nodig hebben. We kopen wat anderen hebben, omdat zij het hebben. We kopen een identiteit. We kopen wat de markt wil dat we kopen. Want de markt brengt niet alleen goederen voort. De markt creëert behoeften — en wij nemen die maar al te graag over.
In De infantiele consument laat Benjamin Barber zien hoe onze samenleving is gekoloniseerd door een alomvattende dominantie van de markt. Hij introduceert wat hij het 'infantiliserend ethos' noemt: de kapitalistische ideologie die verantwoordelijke burgers reduceert tot volgzame consumenten en het publieke goed vervangt door het private eigendom.
Scherp analyseert Barber de consequenties van deze ontwikkeling voor onze kinderen, onze vrijheid, voor burgerschap en democratie. Uiteindelijk laat hij zien hoe burgers zich kunnen verzetten tegen de schizofrenie waarmee het consumentisme hen heeft geïnfecteerd en hoe zij deze kunnen overwinnen.
Benjamin R. Barber is als hoogleraar politicologie verbonden aan de universiteit van Maryland. Hij is een internationaal vooraanstaand commentator en politiek theoreticus. Van zijn hand verschenen eerder Jihad vs McWorld en Het rijk van de angst.
'Barbers provocerende aanval op de uitwassen van het kapitalisme zal in brede kring weerklank vinden.' — Publishers Weekly
'Barber heeft gelijk. Wij volwassenen, verslaafd als we zijn aan consumeren, zijn misschien te ver afgedwaald om de democratie terug te winnen. We zullen moeten wachten totdat onze kinderen het overnemen.' — The Washington Post
'De boodschap van De infantiele consument is belangrijk. Barber schrijft over belangrijke zaken: over de excessen van het kapitalisme, de schadelijke effecten van het libertarisme en de consequenties van het alomtegenwoordige branding.' — The New York Times Book Review
In prijs verlaagd
Handgeschreven en doorgehaalde naam en op enkele pagina's (op totaal 12 pagina's aan het begin van het boek) is wat tekst onderstreept. Het boek is daarom in prijs verlaagd. Verder nog gaaf en net exemplaar
De infantiele consument, Benjamin Barber, goed/net exemplaar (zie beschrijving hierboven)
Ambo/Anthos, Amsterdam, 2007, eerste druk, paperback, 512 pagina's
ISBN 9789026320699
Prijs exclusief verzendkosten
Dit boek is te dik voor brievenbuspost en kan alleen als pakket worden verstuurd.
Binnen Nederland gratis verzending bij een aankoop van € 50,00 of meer.
Betaal minder of geen verzendkosten, door meer boeken te bestellen.
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
- De crisis van het democratisch kapitalisme, Martin Wolf
Een krachtig pleidooi voor de instandhouding van het democratisch kapitalisme
Hardcover
Eerste druk, 2023
Al lange tijd is Martin Wolf een van de meest gevestigde namen op het gebied van mondiale economische kwesties. Hij wordt…€ 35,00 Tip van Stip
De cultuur van het nieuwe kapitalisme, Richard SennettEen leven lang werken bij dezelfde baas is er allang niet meer bij. 'Jong' en 'dynamisch' zijn de sleutelwoorden voor moderne werknemers ervaring doet er niet meer toe. Werd er vroeger van u verwacht dat u zich settelde, nu bent u…
€ 28,50 € 14,95-37%
De superklasse, David RothkopfHet onzichtbare netwerk van een wereldwijde machtselite
Het is er één op een miljoen – samen zo'n zesduizend mensen op de hele wereldbevolking.Ze runnen onze regeringen,zitten in de machtscentra van de financiëlewereld, de…€ 18,95 € 11,95- Panama Papers, Bastian Obermayer en Frededrik Obermaier
Het verhaal van de wereldwijde onthulling
Met een voorwoord van Joris Luyendijk
Het is het allergrootste datalek aller tijden, meer dan 1000 keer zo groot als WikiLeaks: de administratie van het Panamese bedrijf Mossack Fonseca,…€ 8,95 - De zeven vinkjes, Joris Luyendijk
Hoe mannen zoals ik de baas spelen
Eerste druk, februari 2022
Net exemplaar
Dit boek gaat niet over kansenongelijkheid. Dit boek gaat over dat piepkleine groepje Nederlanders die als enigen niet kunnen weten hoe…€ 11,95 - De aarde is plat, Thomas L. Friedman
Ontdekkingsreis door een geglobaliseerde wereld
Kunnen onze kinderen nog concurreren met de rest van de wereld?
IBM ontslaat 15.000 Amerikanen om daarvoor in de plaatst 15.000 Indiërs te contracteren, en ook grote Nederlandse…€ 8,95 - De prijs van gelijkheid, Bas Jacobs
In De prijs van gelijkheid gaat de jonge econoom Bas Jacobs op zoek naar de heilige graal van de welvaartseconomie: het vinden van de economisch meest effici nte manieren om inkomen te verdelen.
Elk overheidsingrijpen gaat…€ 8,95 - De kwetsbaren, Will Tinnemans
Als het om hard werken gaat scoren de topfitte, hoogopgeleide Nederlandse arbeidskrachten goed op internationale ranglijstjes. Voor mensen die het tempo en de complexiteit op de werkvloer niet kunnen bijbenen is nauwelijks plaats.…
€ 9,95 - De infantiele consument, Benjamin Barber
Hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt
Er wordt veel meer geproduceerd dan nodig is. En we kopen veel meer dan we nodig hebben. We kopen wat anderen hebben, omdat zij het hebben. We kopen een…€ 24,95