Leren (en) doceren in het hoger onderwijs, Ton Kallenberg e.a.
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De rol van de docent is en blijft een cruciale factor in de onderwijsleersituatie. Of het nu gaat om een college, een werkgroep of welke onderwijsvorm dan ook: van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student kan worden bereikt. In vier thema's behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren. Aan de hand van voorbeelden, schema's, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk thema bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan de 'digitale didactiek'.
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs is bij uitstek geschikt om te gebruiken bij de BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs), de BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en de BKS (Basis Kwalificatie Studieadviseurs). Het is bedoeld voor docenten in die trajecten, maar ook als naslagwerk voor de docenten die behoefte hebben aan praktische tips of juist aan een theoretische basis.
Ton Kallenberg is Director Education and Studentaffairs aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Leiden. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn kwaliteitszorg en accreditatie, onderwijsvernieuwing, universitaire didactiek en docentprofessionalisering. Daarnaast verricht hij onderzoek naar bestuur, beleid en organisatorische processen in het hoger onderwijs.
Linda van der Grijspaarde is zelfstandig onderwijskundig adviseur (Van der Grijspaarde Onderwijsadvies). Zij is gespecialiseerd op het gebied van kwaliteitszorg en accreditatie, onderwijsvernieuwing en docentprofessionalisering in het hoger onderwijs.
Astrid ter Braak is zelfstandig onderwijskundig adviseur en docent aan het Da Vinci College. Haar expertisegebieden zijn curriculumontwikkeling, docentprofessionalisering en studieloopbaanbegeleiding.
Gerard Baars is directeur van het Risbo aan de Erasmus Universiteit. Zijn voornaamste expertisegebieden zijn onderzoek naar studiesucces in het hoger onderwijs en het didactisch gebruik van ICT in het hoger onderwijs.
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs, Ton Kallenberg, Linda van der Grijspaarde, Astrid ter baak en Gerard baars, net exemplaar (ezeloortje in kaft, verder gaaf)
Boom/Lemma, 3e druk, 2014, paperback, 446 pagina's
ISBN 9789462364172
Prijs exclusief verzendkosten
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
- Toetsen in het hoger onderwijs, Henk van Berkel en Anneke Bax
Toetsing in het hoger onderwijs staat meer dan ooit volop in de belangstelling. Sinds de verschijning van de eerste druk van Toetsen in het hoger onderwijs in 2002 is er veel veranderd op toetsgebied. Door nieuwe inzichten in hoe…
€ 11,95 - Haal het beste uit jezelf, deel 1, Lia Bijkerk en Wilma van der Heide
Activerende werkvormen voor inspirerende bijeenkomsten. Deel 1: Communiceren, samenwerken en professionaliserenHandleiding voor docenten die studenten optimaal en doelgericht willen begeleiden. De bijeenkomsten zijn opgebouwd…
€ 24,95 -47%
Psychology in Learning and Instruction, Patricia A. AlexanderThis book introduces future educators and researchers to several different psychological perspectives and uses these perspectives to introduce key issues such as knowledge acquisition and transfer, strategic process, and student…
€ 85,00 € 45,00Tip van Stip
Weten vraagt meer dan meten, Christien Brinkgreve, Sanne Bloemink en Eric Koenen.Tip van Stip
Hoe het denken verdwijnt in het regime van maat en getalVanaf de conceptie wordt de groei van het embryo tegen het gemiddelde afgezet. Hetzelfde geldt voor schoolprestaties. In veel maatschappelijke domeinen heersen…€ 8,95