Beeldtaal, Jos van den Broek
Perspectieven voor makers en gebruikers
Wanneer zegt een beeld meer dan duizend woorden? Iedereen die wel eens een pagina voor een tijdschrift bedenkt, een powerpointpresentatie maakt, een brochure schrijft, een presentatie voor een poster moet maken of een idee voor een infographic moet verzinnen, komt vergelijkbare vragen tegen:
Waarom zou ik deze foto juist hier zetten en niet daar?
Welke achtergrondkleur gebruik ik voor mijn presentatie?
Waar moet ik rekening mee houden bij het inrichten van een internetpagina?
Kan ik voor deze cijfers beter een tabel gebruiken, een grafiek, of een infographic?
Mag ik dit plaatje zomaar gebruiken voor mijn weblog?
Op dit soort vragen geeft Beeldtaal een antwoord. Het boek bestaat uit vier delen. Na het inleidende deel zet het tweede deel drie belangrijke beeldtheorieën uiteen: Gestalt, semiotiek en visuele retorica. Met die theorieën in de hand verkennen de auteurs van Beeldtaal in het derde deel de basiselementen van beeldtaal: compositie, typografie, perspectief en kleur. Het vierde deel tot slot, laat toepassingen zien in de dagelijkse beeldpraktijk, zoals foto's, grafieken en tabellen, infographics, webpagina's en tijdschriftpagina's.
Het boek is bestemd voor iedereen die beroepsmatig met de publicatie van beeld te maken krijgt. De multidisciplinaire aanpak maakt dat iedereen voldoende aangrijpingspunten zal vinden op of net over de grenzen van zijn of haar discipline. De combinatie van theorie en praktijk met de opdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk, maakt het boek geschikt voor zowel universitaire studies als hbo-opleidingen.
Beeldtaal, Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong en laetitia Smit, net exemplaar
Boom Lemma uitgevers, paperback, 304 pagina's
ISBN 9789047301158
Prijs exclusief verzendkosten
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
- Ik zie ik zie, Hans Aarsman
De Aarsman Collectie
Elke donderdag schrijft Hans Aarsman in de volkskrant een column naar aanleiding van een nieuwsfoto. Met een loep struint hij het beeld af. Welk verhaal schuilt er achter de eerste indruk? Is er geposeerd?…€ 12,50 - Grafisch ontwerpen: waar is het goed voor?, Alice Twemlow
Dit handboek is een waardevolle gids in de wereld van grafisch ontwerp. Het onderzoekt welke factor nu juist van grafisch ontwerp een succes maakt en hoe het communiceert met zijn publiek. Maar Grafisch ontwerp: waar is het goed…
€ 28,50 - Digital Illustration, Lawrence Zeegen
A Masterclass in Creative Image-making
Instructs the reader, through detailed, step-by-step tutorials, in the skills and techniques used by the masters of digital image-making.With the growth of computer arts, designers are now…€ 28,50 - Symbolen en allegorieën, Matilde Battistini
Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders uit het verleden putten uit een buitengewoon uitgebreid repertoire van symbolen, maar vaak is sleutel voor de…
€ 11,95 - Hier openen, Paul Mijksenaar en Piet Westendorp
De kunst van de visuele instructies
Dit boek biedt een prachtige verzameling van de meest slimme, frustrerende, mooie en afgrijselijke visuele oplossingen die ontwerpers en illustratoren voor ons hebben bedacht. Hun doel: het…€ 8,95 - Beeldtaal, Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong en Laetitia Smit
Perspectieven voor makers en gebruikers
Derde, herziene en geactualiseerde uitgave met veel nieuwe voorbeelden en recent beeldmateriaal.
Op enkele lichte en nauwelijks zichtbare gebruikssporen na, zo goed als nieuw…€ 28,95 - Colour Hunting
How colour influences what we buy, make and feel
Kleur speelt een vitale rol in onze visuele ervaringen en beïnvloedt zintuigen, terwijl het onze acties onbewust vormgeeft.Al millennia lang gebruiken kunstenaars en ontwerpers…€ 45,00