Statusangst, Alain de Botton
Statusangst: de kwellende gedachte dat we misschien niet in staat zijn te voldoen aan het succesideaal zoals onze samenleving dat formuleert en dat we dientengevolge het risico lopen verstoken te blijven van waardigheid en respect; de angst dat we ons op een te lage sport van de maatschappelijke ladder bevinden of op het punt staan nog dieper te zakken. Met statusangst krijgt iedereen in de westerse wereld op de een of andere manier wel eens te maken. Een gebrek aan waardering van onze medemens, al te hooggespannen verwachtingen van wat het leven ons te bieden heeft, een te grote afhankelijkheid van de mening van anderen: het zijn allemaal factoren die ons het gevoel kunnen geven danig tekort te schieten.
Statusangst is de prijs die we betalen voor het streven naar succes. Maar er zijn manieren om die angst te overwinnen en vrede of zelfs vervulling te vinden in een volgens de heersende normen onaanzienlijk bestaan. Alain de Botton geeft ons aan de hand van voorbeelden uit de filosofie, de kunst en de literatuur mogelijkheden om te ontsnappen aan de waardeoordelen en ons zelfbeeld te laten bepalen door waarheden van een minder tijdelijke en stoffelijke aard.
Statusangst, Alain de Botton, net exemplaar
Uitgeverij Atlas, paperback, 335 pagina's
ISBN 9045010496
Prijs exclusief verzendkosten
Dit vindt u misschien ook interessant / you might also find this interesting
- Gij zult rijk worden!, Pascal Bruckner
Misère van de economische mens
Na het succes van Gij zult gelukkig zijn! (Boom 2001) schittert Pascal Bruckner opnieuw met zijn heldere eenvoud en zet hij vraagtekens achter onze uitroeptekens. Nu geloof en ideologie…€ 8,95 - You Are Not So Smart, David McRaney
Why you have too many friends on Facebook
Why your memory is mostly fiction
And 46 other ways you're deluding yourself
You Are Not So Smart is a celebration of self-delusion. It's like a psychology class, with all the boring…€ 12,50 -25%
Voor een echt succesvol leven, Bas HaringHet kan haast niet anders dan dat u succes wilt bereiken in uw werk en in uw leven.
Maar waarom wilt u dat? Het pad naar succes is zwaar en wat heeft u eigenlijk aan succes? Zitten wij zelf aan het stuur in het nastreven van onze…€ 6,00 € 4,50- Modern Philosophy, Roger Scruton
An Introduction and Survey
Philosopher Roger Scruton offers a wide-ranging perspective on philosophy, from logic to aesthetics, written in a lively and engaging way that is sure to stimulate debate. Rather than producing a survey…€ 8,95 Tip van Stip
De cultuur van het nieuwe kapitalisme, Richard SennettEen leven lang werken bij dezelfde baas is er allang niet meer bij. 'Jong' en 'dynamisch' zijn de sleutelwoorden voor moderne werknemers ervaring doet er niet meer toe. Werd er vroeger van u verwacht dat u zich settelde, nu bent u…
€ 28,50 € 14,95- het Blauwe Boekje Kledingvoorschriften, Roel Wolbrink
De juiste kleding voor het juiste moment
Kledingvoorschriften: White Tie, Groot Avondtoilet, Black Tie, Cocktail, Middagjapon, Donker Pak, Business Wear, Smart Casual, Business Casual, Casual, New Luxury, zomers of feestelijk:…€ 8,95 - Met de wetenschap van nu, Willem van der Does
Graaiers, draaiers en spijtoptanten
Nederland is op de Ranglijst van Gelukkigste Landen uit de toptien gezakt. We staan nu op een gedeelde 15e plaats, maar wie nieuwsprogramma's en parlementaire debatten volgt, zou makkelijk de…€ 8,95 - Filosofie voor het leven, Jules Evans
En andere gevaarlijke situaties
Op de middelbare school gebruikte Jules Evans nogal wat partydrugs. Hij werd er erg angstig van. De filosofie redde hem echter uit zijn emotionele crisis. Evans raakte gefascineerd door de…€ 8,95 - De architectuur van het geluk, Alain de Botton
De kleur van de muren, de soort vloerbedekking, het behang in de slaapkamer of het ontwerp van een bank mag onbelangrijk lijken, maar het uiterlijk en de uitstraling van onze huizen en interieurs zijn wel degelijk van groot belang…
€ 11,95 - Positioneren, Rik Riezebos en Jaap van der Grinten
Stappenplan voor een scherpe positionering
Positioneren is een marketingtechniek die helpt de beeldvorming rond een product, dienst of organisatie proactief te sturen. In onze multimediale samenleving is dat steeds belangrijker;…€ 14,95